«مهدی عبدالرزاقی» و «محسن حق شناس» در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت از طبقات ضعیف جامعه، با افزایش کرایه نقدی اتوبوس تا مبلغ 700 تومان مخالفت کردند. در مقابل «سیده منیره قوامی» ، «احد چگینی» و «حکمت الله داوودی» موافق افزایش نرخ کرایه بودند.

فیداربن؛ با اینکه مدیریت شهری قزوین بر طبل توسعه حمایت از حمل‌ونقل عمومی می‌کوبد، اما از ابتدای سال جاری تاکنون، مطالبات شهروندان قزوین در حوزه حمل‌ونقل عمومی بدون پاسخ باقی مانده است. به عنوان مثال ایستگاه‌های اتوبوس فاقد هرگونه اتاقک مناسب و مجهز به لوازم گرمایشی و سرمایشی هستند و مردم باید در آفتاب سوزان تابستان ،روی صندلی‌های داغ فلزی در انتظار اتوبوس بمانند. یا حتی تعداد صندلی‌های بخش مردانه در اتوبوس‌های جدید به قدری نامکفی است (۶ صندلی) که بخش اعظم مردان همیشه ایستاده‌اند. با این همه مدیریت شهری قزوین لایحه افزایش کرایه اتوبوس‌های شهری را به شورا فرستاد و همین مسئله باعث شد تا بین اعضای شورای شهر اختلاف نظر حادث شود.

 

افزایش کرایه نقدی اتوبوس ۷۰۰ تومان

رییس کمیسیون حمل و نقل و امور زیربنایی شورای شهر قزوین در تشریح این لایحه گفت: علت اختلاف پرداخت مبلغ کرایه بین کارتی و نقدی، ایجاد انگیزه در شهروندان برای خرید شهروند کارت است. قیمت واقعی حمل و نقل برای هر مسافر به صورت کارتی، ۵۲۰ تومان و به صورت نقدی بالای یک هزار و ۳۰۰ تومان است. اما طی تصمیماتی که گرفته شد، مبلغ کرایه شهروند کارت در اتوبوس ۴۲۵ تومان و به صورت نقدی، ۷۰۰ تومان تعیین شد.

 

«احد چگینی» افزود: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شهرداری به سازمان اتوبوسرانی کمک کرد و امسال برآورهایی که داشتیم، باید شهرداری دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان مساعدت نماید و اگر بخواهیم رقم کرایه اتوبوس را پایین‌تر بیاوریم، میزان مساعدت شهرداری به اتوبوسرانی افزایش می‌یابد.

 

افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس

رییس شورای شهر قزوین گفت: درحال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد از اتوبوس‌های شهرداری مجهز به کولر هستند که قرار است تا اول مهرماه سال جاری، مابقی اتوبوس‌ها به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب مجهز گردند. افزایش کرایه اتوبوس به صورت شهروند کارت ۶درصد و به صورت نقدی ۲۰درصد افزایش داشته است که امیدواریم با توسعه هرچه بیشتر حمل و نقل عمومی روبرو شویم.

 

«حکمت الله داوودی» گفت: دلیل افزایش قیمت کرایه اتوبوس به ۷۰۰ تومان، تسهیل مبادله بین مسافر و راننده است و اگر این رقم ۶۵۰ تومان بود، تهیه کردن ۵۰ تومانی کار دشواری به نظر می‌آمد.

 

قوامی: افزایش کرایه اتوبوس منطقی است

«سیده منیره قوامی» رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری گفت: من با افزایش کرایه اتوبوس موافقم و به نظر بنده منطق افزایش قیمت کرایه نقدی، تشویق شهروندان به خرید شهروند کارت است. به هرحال توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از سیاست‌های نظام است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 

عبدالرزاقی: مخالفم ؛ افزایش کرایه هزینه مضاعف ایجاد می‌کند

رییس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین در واکنش به افزایش کرایه نقدی اتوبوس گفت: افزایش ۶درصدی کرایه اتوبوس با شهروند کارت معقول است و با توجه به افزایش گران شدن لاستیک و لوازم جانبی خودرو، باید ۲۵ تومان افزایش قیمت اعمال می‌شد. اما درخصوص کرایه ۷۰۰ تومان نقدی بنده مخالفم؛ چون ممکن است برخی از شهروندان به دلیل فراموشی یا هر علت دیگری شهروند کارت به همراه نداشته باشند و اگر بخواهند چندین مرتبه اتوبوس سوار شوند، باید نزدیک به ۱۰۰ تومان اضافه پرداخت کند. اگر رقم کرایه نقدی به ۶۵۰ تومان تغییر کند، بهتر است و باید به قشر ضعیف جامعه توجه کنیم.

 

«مهدی عبدالرزاقی» تصریح کرد: اگر قرار است افزایش قیمتی صورت بگیرد و دغدغه برخی اعضا بر این است که مبلغ ۷۰۰ تومانی برای سهولت مبادله بین راننده و مسافر تعیین شده است، پیشنهاد می‌کنم این رقم به پایین گِرد شود و ۶۰۰ تومان درنظر بگیریم. اگر سوبسید بیشتری بدهیم و شهرداری را مجاب کنیم که مبالغ بیشتری به اتوبوسرانی کمک کند، درعوض به اقبال بیشتر شهروندان روبرو خواهیم شد و دراین برهه زمانی باید بیشتر به فکر مردم باشیم.

 

حق شناس: به فکر طبقات ضعیف جامعه باشید

عضو شورای شهر قزوین بیان داشت: سوبسیدهای شهرداری باید در جایی به کار گرفته شود که قاطبه مردم درگیر آن هستند. بناراین حمل‌ونقل، یکی از مواردی است که نیازمند سوبسید شهرداری است. درحال حاضر با افزایش قیمت کرایه نقدی به ۷۰۰ تومان مخالفم و اعتقاد دارم توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک شعار اصلی باید حامی مردم ضعیف باشد. لذا پیشنهاد من این است که افزایش مبلغ کرایه نقدی اتوبوس ۶۵۰ تومان باشد ضمن این که در قبال این افزایش خدمات نیز باید افزایش یابد.

 

«محسن حق شناس» افزود: مشکل پول خرد ارتباطی به ۶۵۰ تومان ندارد و اگر ۷۰۰ تومان هم باشد بازهم مشکل پول خرد خواهیم داشت. بیشترین استفاده کنندگان اتوبوس اقشار ضعیف جامعه هستند و باید شرایط اقتصادی را باید لحاظ کنیم.

این لایحه با نظر اکثریت موافق اعضای شورای شهر قزوین تصویب شد

پایان گزارش/

  • نویسنده : میثم مالمیر