به گفته مسئولان، پروژه اتصال راه‌آهن رشت به آستارا در مرحله فاینانس است و تا پایان آبان‌ماه سال جاری خط آهن قزوین-رشت تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فیداربن، احداث خط راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا یکی از پروژه‌های ملی در کشور به حساب می‌آید و استان‌های گیلان و قزوین نقش پررنگی در تکمیل آن دارند. چندی پیش ابهاماتی در خصوص این پروژه مطرح شد که چرا برای یک مسیر به عنوان کریدور شمال-جنوب از دو شرکت راه آهن ایران و شرکت ساخت و توسعه استفاده شده است:

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با مهر گفت: در حال حاضر ابلاغیه دولت به شرکت ساخت و توسعه این است که ما راه آهن قزوین-رشت-انزلی را می‌سازیم. شرکت راه آهن نیز قرار است راه آهن رشت ـ آستارا را بسازد.

وی افزود: یکی از دلایل اینکه دو محور جداگانه ریلی قرار است در طول یک مسیر ساخته شود، این است که شرکت راه آهن طرف مذاکره کننده با طرف آذری است؛ وزارت راه و شهرسازی نیز به این نتیجه رسید که طرف مذاکره کننده، خودش هم سازنده باشد.

خطیبی یادآور شد: ما در حال حاضر در حال ساخت خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی هستیم و قرار نیست این ۵۰۰ میلیون دلار فاینانس آذربایجان به شرکت ساخت برسد بلکه در اختیار شرکت راه آهن قرار می‌گیرد تا محور رشت ـ آستارا را ریل گذاری کند.

وی درباره زمان تکمیل راه آهن «قزوین ـ رشت» گفت: شرکت ساخت تمام تلاش خود را انجام می دهد تا این محور را در زمان مقرر ـ پایان آبان امسال ـ تحویل دهد؛ البته جابه جایی هایی که میان شرکت ساخت و شرکت راه آهن بر سر ساخت این مسیر انجام شد، کمی ما را از زمان برنامه عقب انداخت ولی تلاش می کنیم تا آبان ماه این محور نهایی شود.

همکاری ایران با روسیه در پروژه‌های خط آهن

قائم‌مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری‌ها و توافق های ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه رو به گسترش است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران منتظر اتصال بخش کوچکی از راه آهن که قزوین ـ رشت را به آستارا و آستارای ایران را به آستارای آذربایجان متصل می کند، نمانده و به صورت آزمایشی کالاهای هندی را از بندرعباس به قزوین از طریق خط راه آهن حمل و سپس از قزوین تا آستارا با کامیون منتقل کرد.

«حسین عاشوری» ادامه داد: در نهایت مجددا این کالاها از آستارا با راه آهن به مسکو انتقال یافت و عملا کریدور شمال به جنوب را از بندرعباس به مسکو راه اندازی کرده تا مقرون به صرفه بودن آن برای حمل و نقل بین‌المللی را اثبات کند و امروزه بحث کاهش هزینه ها جهت تشویق انتقال کالا از این کانال نیز مطرح است.

به گفته وی، در پروژه های مشترک راه‌آهن میان ایران و روسیه هم از پیمانکاران و نیروهای روس استفاده می شود هم از پیمانکاران و نیروهای ایرانی؛ ولی با توجه به اینکه پیمانکار این پروژه ها روسیه است و دستگاه ها و تجهیزات حفاری و نصب ریل‌های راه‌آهن نیز روسی هستند طبیعتا نیروهای روس باید حتما این تجهیزات را راه اندازی کنند و نسبت های مشارکت ایران و روسیه در بخش های مختلف پروژه با هم فرق می‌کند.

قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: طبق مطالعات، کریدور شمال ـ جنوب، ظرفیت حمل و نقل بیش از ۷ هزار تن کالا در سال را دارد و پس از راه اندازی، احتمالا ظرفیتی به مراتب بالاتر را نیز دارا خواهد بود.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی با توجه به تامین مالی ۵۰۰ میلیون دلاری طرف آذری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا  و از طرفی پیگیری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ابراز حمایت الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان از این پروژه، اشاره نموده است انتظار ایران تسریع امور مربوط به فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا میباشد.

پایان خبر/

  • نویسنده : میثم مالمیر
  • منبع خبر : مهر، شرکت ساخت و توسعه، آرمان اقتصادی