با وجود مجوزهای لازم برای احداث بندر خشک و مطالعات صورت گرفته در راستای تحقق خط ریلی قزوین-رشت-آستارا، این پررژه هنوز با فقدان برنامه تفصیلی زمان بندی شده همراه است.

فیداربن؛ احداث بندر خشک در استان قزوین برای یکبار دیگر در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ۲ تیرماه سال جاری، میان مسئولان استان قزوین به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. موضوعی که نزدیک به یکسال در بین محافل اقتصادی عنوان می‌شود و هنوز به نقاط شفاف و روشنی دست نیافته است. یکی از دلایلی که فعالان بخش خصوصی برای عدم تحقق این موضوع عنوان می‌کنند، نبود مجوزهای لازم بوده که اکنون این مسئله برطرف شده است. اکنون همه مسئولان استان به توجیه پذیری اقتصادی این پروژه واقف هستند و در فرآیند تکمیل این پروژه، خط اتصال ریلی آستارا و راه آهن قزوین-قم را پیش بینی نموده اند. عده‌ای نیز معتقدند که کوتاهی در این خصوص ممکن است این امتیاز را برای استان گیلان مهیا کند. گزارش پیش رو آخرین تصمیمات صورت گرفته در حوزه بندر خشک استان قزوین را بیان می‌کند:

 

نباید فرصت را از دست داد
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان قزوین در این جلسه گفت: وجود بندر خشک برای استان قزوین، با توجه به دارا بودن شرایط مناسب محیطی و جغرافیایی از نظر اقتصادی بسیار توجیه‌پذیر است.  به همین دلیل مشروط دانستن تحقق این موضوع به انجام مطالعات بیشتر، فرصت‌های ما را از دست می‌دهد.

«سید علی حسینی» گفت: با وجود اینکه راه اندازی راه آهن قزوین-رشت در سال جاری محقق می‌شود، اما حلقه اتصال شمال و جنوب از آستارا تکمیل نمی‌گردد. طی مطالعاتی که در حوزه جغرافیایی آستارا صورت پذیرفته است، مرز مشترک دو کشور (ایران-آذربایجان) ۱۶ کیلومتر مربع است و با توجه به ظرفیت ۱۶ کیلومتر خط راه‌آهن آستارا تا داخل شهرستان ، درحال حاضر واگن‌های آذربایجان و روسیه در این مکان تردد می‌کنند و هنوز راهکار و شرایط مناسبی اتخاذ نشده است.

وی تصریح کرد: کنسرسیومی که بین ایران، روسیه و آذربایجان تشکیل شده است، باعث شده تا مدیریت مشترکی در این منطقه صورت بگیرد. طی آخرین تصمیمات اتخاذ شده، قرار است از این ۱۶ کیلومتر خط آهن، ۸ هکتار به جمهوری آذربایجان و شرکت های کشور مقابل واگذار شود. از طرف کشور ما شرکت ترکیب حمل و نقل و از طرف کشور مقابل، یک شرکت آذری معرفی شده و در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 

   سید علی حسینی –  عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان قزوین

تاکنون قزوین اقدامی انجام نداده است
حسینی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اختلافات مدیریتی در این منطقه هنوز شاهد شکل گیری برنامه مشخص و مناسبی نیستیم. حتی در قسمتی که متعلق به ایران است، هیچ سازوکار مناسبی اتخاذ نشده و اگر طرف مقابل دست به کار شود، ما هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم. تاکنون باید فرآیند پایانه کانتینری و صادراتی و زنجیره تامین کار لجستیک در استان قزوین شروع به کار می‌کرد و  درحال حاضر خیلی از برنامه عقب هستیم.

عضو اتاق بازرگانی استان قزوین بیان داشت: راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی باید اقدامات مقتضی برای این مهم را در الویت کاری خویش قرار دهند و سرمایه گذاران را به این  سمت هدایت کنند. تا همین الان نیز پروژه هایی تعریف شده مبنی بر اینکه برای ترانزیت کشور آذربایجان و روسیه ، از بندر شهیدرجایی، امام و چابهار کانتینرهای از طریق ریل به استان قزوین ورود پیدا کنند و از طریق کامیون به سمت آستارا منتقل شوند؛ درحال که استان قزوین هنوز آمادگی لازم برای این موضوع را ندارد.

 

دلایل اهمیت و تاکید روی استان قزوین
حسینی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که یک بخشی از پروژه  وابسته به راه آهن قزوین – رشت است و بخش دیگر فعالیت به راه آهن شرق به غرب مربوط می شود. این راه آهن قدیمی که از شرق و غرب برای استان قزوین بار ترانزیتی وارد می کند، در کنار راه آهن قم، ساوه و قزوین، اهمیت استان قزوین را برای اقدامات همه جانبه افزایش می دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان قزوین در پایان اظهاراتش یادآور شد: همیشه تاکید داشتیم که تنها استان قزوین می تواند این پروژه را انجام دهد و استان گیلان در تحقق این پروژه ناتوان است، چون مباحث زیست محیطی در شمال ایران باعث شده تا امکان فراهم کردن یک زمین ۵۰۰ هکتاری در گیلان فراهم نباشد. حتی بندر کاسپین درحال حاضر با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و اینجاست که استان قزوین باید از زمان موجود به نحو احسن استفاده کند.

 

مطالعه خوبی صورت گرفته است
معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: به طور حتم این پروژه اقتصاد ترانزیت استان را دگرگون می کند و مسئولان استان نیز از ظرفیت ها و توانمندی های اتاق بازرگانی آگاه هستند. چون این طرح جز برنامه های الویت دار استان است، لذا برای تحقق این موضوع باید کارگروهی با دبیری راه وشهرسازی برگزار شود و اقدامات اصلی باید با محوریت اتاق بازرگانی و راه و شهرسازی صورت گیرد. ضمن اینکه در ابلاغ وزارت‌خانه برای مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین که به عنوان دبیر کارگره مامویت دارد، اشاره شده که این پروژه باید با محوریت بخش خصوصی صورت پذیرد.

«منوچهر حبیبی» گفت: انجام هر پروژه ای نیازمند مطالعه است و ما اعتقاد داریم بدون مطالعه درست، برنامه ریزی خوبی را شاهد نخواهیم بود. قطعا یک پروژه قبل از شروه به روند اجرایی باید با سند آمایشی استان تطابق داشته باشد که خدا را شکر همه این موارد در این پروژه لحاظ شده است و تنها دغدغه ما مجوز بود، که مجوزهای اولیه توسط راه و شهرسازی در دست اقدام است.

 

پیش بینی بندر خشک در یک مساحت ۵۰۰ هکتاری
«علیرضا کشاورز قاسمی» رییس اتاق بازرگانی استان قزوین نیز در این نشست گفت: وقتی از پروژه «هاب لجستیک» صحبت می‌کنیم، ، نیازمند یکسری اقدامات زیرساختی است که باید از قبل انجام شود. درحال حاضر  مجوز کانتینری بخش خصوصی و مجوز کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین ناوگان خاورمیانه اخذ شده است و حتی بخشی از همکاران اتاق بازرگانی، مجوز انبارهای عمومی و گمرک استان را دریافت کرده‌اند.  تحقق هاب لجستیک باید در یک فضای ۵۰۰ هکتاری صورت بگیرد و درحالی که این مساحت مکان یابی شده است؛ اما خدمات ذکر شده به صورت پراکنده انجام می‌شود.

 

نقش راه آهن قزوین-رشت در تکمیل خط ریلی هند – فنلاند
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق هاب لجستیک این یک اقدام جدی و بزرگ برای استان قزوین و سپس کشور  به حساب می آید. این پروژه از سال ۹۲ درحال پیگیری است و از سال ۹۵ پیگیری ها شدت بیشتری پیدا نموده است. درحال حاضر مجوزهای لازم صادر شده است و نیازمند این هستیم که استاندار یکسری اقدامات مقتضی در داخل و خارج از استان پیگیری نماید.

«داوود محمدی» گفت: از نه هزار کیلومتر بندر بمبئی تا هلسینکی فنلاند، ۳۰۰ کیلومتر آن به خطوط ریلی متصل نیست و ۱۹۰ کیلومتر از این رقم به  پروژه راه آهن قزوین – رشت ارتباط دارد. از طرف دیگر یکی از مبانی عمده خطوط ریلی استان قزوین مربوط به استان قم است و به طور حتم، با راه اندازی خط ریلی قزوین – رشت می توانیم فرصت خوبی را برای راه آهن قزوین- قم پیگیری نماییم.

 

دو هفته فرصت برای ارائه برنامه زمان بندی شده
استاندار قزوین در این جلسه گفت: مطالعاتی که مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین درحواست داده‌اند، برای توجیه پذیر بودن این پروژه نیست و فقط مربوط به  فاز اجرایی است. روی توجیه این موضوع هیچ بحثی نداریم و اگر هم تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است، تنها به این دلیل است که هیچ اطمیمنانی برای اخذ  مجوز وجود نداشت.

«عبدالمحمد زاهدی» تاکید کرد: راه آهن قزوین – رشت باید تا آستارا ادامه پیدا کند و جز پیگیری های استان است. لذا اگر لازم باشد این موضوع را با رییس جمهور درمیان خواهیم گذاشت و برای تحقق آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. لذا تنها دوهفته فرصت داده می شود تا کارگروه متشکل از راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی، برنامه تفصیلی زمان بندی شده را برای  این پروژه ارائه دهند.

پایان گزارش/

  • نویسنده : میثم مالمیر